In 2001 stopte ik met mijn werk in de automatisering en ging ik filosofie studeren. Maar toen ik mijn propedeuse filosofie behaald had, begon het toch weer te kriebelen dat ik niet werkte.

In december 2003 ben ik als stagiair begonnen bij het Christelijk Lyceum Zeist. In januari 2004 ben ik begonnen als (invallend) docent wiskunde. Dat jaar ben ik ook met de postdoctorale lerarenopleiding wiskunde begonnen. In 2005 heb ik die opleiding afgemaakt en ben ik ook met lessen natuurkunde begonnen. Dit werd mijn lust en mijn leven. Ik heb een digitale natuurkundemethode voor het derde leerjaar ontwikkeld, die bedoeld was om leerlingen op serieuze manier, niet te makkelijk, kennis te laten maken met natuurkunde. De methode was compleet: lesstof, opgaven + uitwerkingen, repetities + uitwerkingen, practica + uitwerkingen en maakte uitgebreid gebruik van het smartboard dat werd ingevoerd.

"Serieus kennis laten maken" klinkt misschien raar, maar de sectieleider maakte te veel mee, dat leerlingen in de derde klas natuurkunde kozen en in hogere leerjaren problemen kregen. De methode sprak zó aan, dat niet minder, maar veel meer leerlingen natuurkunde kozen. In 2006 kreeg ik voor mijn werk een prijs van de Stichting ICT op School, waar ik nog steeds met een beetje trots op terugkijk (zie Persbericht).

In 2011 moest ik jammer genoeg om gezondheidsredenen stoppen met lesgeven.

Lesstof en uitwerking van Opgaven heb ik als apart PowerPoint-document per les gemaakt. Hier vindt u een PDF-document per onderwerp. Klik op een PDF-icoon in de kolom Lesstof of Opgaven om een PDF-document te downloaden.

 

  Onderwerp Lesstof Opgaven
1 Basisvaardigheden
2 Beweging
3 Elektriciteit
4 Licht
5 Kracht en energie
6 Warmte
7 Formulekaart  
8 LOPUC  
  Persbericht